مراحل درمان ریشه دندان ( بخش چهار )

همچنین در ذهن بیشتر بیماران در مورد احتمال درد بعد از عصبکشی سوالهای زیادی مطرح است. معمولا مهمترین سوال بیماران این است که مگر «عصب» دندان کشیده نشده است؟ پس چطور ممکن است دندانی که عصب ندارد، درد بگیرد؟ حقیقت این است درمانی که دندانپزشکان آن را با عنوان «درمان کانال ریشه» میشناسند (در خیلی از کشورهای خارجی هم به همین نام نامیده میشود) و بیماران ما آن را عصبکِشی یا عصب کُشی مینامند، محدود به خارج کردن عصب از داخل دندان نیست.درمان عصب کشی در اصل شامل پاکسازی و شکل دادن داخل کانالهای ریشه در طول مناسب و مسدود کردن مسیر کانالها با مواد صناعی است به طوری که میکروارگانیسمها و میکروبهای داخل کانال ریشه پاکسازی شوند و امکان رشد میکروبها هم در آینده غیرممکن شود. تمام این کارها برای یک دندان ممکن است مستلزم حداقل ۱ تا ۳ جلسه درمانی باشد و کاری دقیق و زمانبر است. بعد از عصبکشی شما ممکن است درد داشته باشید. اگر قبل از عصبکشی درد داشتهاید، احتمال وجود درد بعد از عصب کشی هم بیشتر است.

قسمتهای مختلف دندان در شکل نشان داده شده است. این درد بیشتر وقتها به کامل نبودن عصب کشی یا وجود اشکال در درمان ربطی ندارد. مکانیسمهای درد بدن انسان مخصوصا در سر و گردن بسیار پیچیده هستند. گاهی حتی باوجود رفع علت اصلی درد، سیستم اعصاب محیطی و مرکزی همچنان تحریک درد را ادامه میدهند و گاهی یک واکنش التهابی در بعضی موارد علت درد شدید و تورم بعد از عصبکشی است، بنابراین وجود درد بعد از عصبکشی مخصوصا در ۲۴ ساعت اول، طبیعی است و جای نگرانی ندارد چون در بیشتر موارد با دارو قابل کنترل است.

حتی تا چند روز بعد از عصبکشی، درد حین غذا خوردن و موقع فشار روی دندان عادی است. برای اینکه بعد از عصبکشی کمترین درد را داشته باشید، داروهای تجویزی یا توصیه شده بهوسیله دندانپزشک را در اولین فرصت بعد از تمام شدن کار درمان شروع کنید. معمولا مسکنها اگر قبل از رفع بیحسی مصرف شوند، اثر بهتری خواهند داشت.به ترتیب مصرف داروها دقت و سر موقع داروها را استفاده کنید. اگر درد شدید یا تورم داشتید، خونسردیتان راحفظ کنید و با دندانپزشک تماس بگیرید. عصبکشی ذاتا درمان دردناکی نیست ولی در برخی بیماران و در بعضی شرایط ، مقداری درد بعد از درمان که با کمک داروها قابل کنترل است، انتظار میرود.

آدرس مطب : 1